555-555-5555

Metroselskabet er i fuld acceleration med ArcGIS

GIS skal være en generalistdisciplin, og ikke kun en specialistdisciplin. Sådan lyder mantraet i Metroselskabet, som har parkeret et knopskudt virvar af forskellige GIS-værktøjer på bagperronen og implementeret en professionel ArcGIS-platform. Platformen skal anvendes af alle medarbejdere og åbner for et hav af muligheder i både driften og udviklingen af det københavnske metronet.

GIS skal fremover være en central del af det digitale fundament under driften og udbygningen af det københavnske metronet. Derfor har Metroselskabet igangsat en gennemgribende digital omstilling med ArcGIS som omdrejningspunkt. Et centralt punkt i implementeringen af GIS er, at ArcGIS-platformen ikke kun skal anvendes af specialister, men af alle medarbejdere der i kraft af nem adgang til visuelle data kan arbejde mere effektivt og træffe bedre beslutninger. Derudover skal platformen også integrere med BIM, som Metroselskabet er i gang med at implementere som led i sin digitale omstilling.

 

Geoinfo vandt i 2021 et udbud, da Metroselskabet skulle indkøbe et GIS-system til håndtering af digitale ledningsdata og har efterfølgende hjulpet med opsætning af it-arkitektur, implementering, it-strategisk sparring og uddannelse.

Om Metroselskabet 

Metroselskabet er stiftet i 2007 og har ansvaret for at drive og vedligeholde den eksisterende metro og anlægge nye linjer i hovedstadsområdet.


Metroselskabet er ejet af Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og Staten.

Det er altafgørende, at vi har valgt en brugervenlig standardsoftware, og at vi har erfarne rådgivere som Geoinfo ombord, som kan tilpasse løsningen til vores behov."



Laila Nissen, GIS-koordinator og ansvarlig for GIS-projektet i Metroselskabet.

Vi er meget tilfredse med vores valg af ArcGIS og med den rådgivning, vi har fået i hele implementeringsprocessen. Vi er startet med at få fundamentet på plads. Nu ser vi frem imod at  at anvende ArcGIS som et centralt værktøj for hele organisationen. Det skal være en central platform til at visualisere, analysere og udstille data til samarbejdspartnere. Vi vil gerne skabe et helt nyt mindset omkring GIS, inddrage nye brugergrupper og etablere nye arbejdsgange. Derfor er det altafgørende, at vi har valgt en brugervenlig standardsoftware, og at vi har erfarne rådgivere som Geoinfo ombord, som kan tilpasse løsningen til vores behov, siger GIS-koordinator og ansvarlig for GIS-projektet i Metroselskabet, Laila Nissen og fremhæver, at Esri desuden stiller meget læringsmateriale til rådighed online, hvilket hun anser som en meget stor fordel.

Stort GIS-potentiale 

Metroselskabet beskæftiger 350 medarbejdere og er ansvarlig for at drive, planlægge og bygge metrolinjer og letbaner i hovedstadsområdet. Det meste af arbejdet er knyttet til et sted, og derfor understøtter ArcGIS-platformen alle forretningsområder. Det gælder alt, lige fra analyserne af hvor nye metrolinjer skal ligge i forhold til faktorer som det teknisk mulige og demografi, til vedligeholdelsen af den eksisterende linjeføring. På sigt er der potentiale for, at Metroselskabet kan anvende ArcGIS til Predictive Maintainance og Asset Management, som ArcGIS også understøtter.

 

På stort set alle arbejdsområder i Metroselskabet giver de visuelle kort et bedre overblik og beslutningsgrundlag end datafiler, dokumenter og rapporter.

Vi har ikke tidligere udnyttet det fulde potentiale i GIS, fordi vi har manglet det tekniske setup. I forbindelse med valget af nyt GIS-system gennemførte vi en behovsanalyse i organisationen, som viste, at alle medarbejdere ville få fordele af at bruge GIS i et eller andet omfang. Derfor skulle vi finde et system, der både kunne håndtere 3D, analyser og BIM-integrationer på specialistniveau og samtidig have et brugervenligt portalinterface med simple kortvisninger målrettet brugere på generalistniveau. Her har ArcGIS vist sig at være en fantastisk platform med rigtig mange muligheder, siger Laila Nissen. 

Brugerbaserede portalindgange

Metroselskabet har foreløbig syv forskellige fagligt dedikerede applikationer i ArcGIS-platformen med kortopsætninger målrettet til de forskellige fagområder. De forskellige GIS landingpages giver brugerne en nem og intuitiv indgang til platformen. En udvalgt gruppe af medarbejdere er blevet uddannet til at etablere deres egne kortopsætninger, som ifølge Laila Nissen er både nemme og hurtige at designe og opsætte.


80 procent af brugerne har bare brug for at kigge og fx se, hvor strømforsyningen ind i metroen ligger, så er der en lille gruppe, der skal kunne editere, og de resterende er specialister.

Det er en stor styrke, at vi fremadrettet i højere grad arbejder med autoritative data, og at alle data er samlet i ArcGIS-platformen, hvor alle kigger på den samme officielle kortudgave."


Laila Nissen, GIS-koordinator, Metroselskabet & Hovedstadens Letbane

Uanset brugerniveau så arbejder alle nu meget mere digitalt og dataorienteret. Tidligere var vi meget papir- og PDF-orienterede, og der cirkulerede ofte mange forskellige versioner af dokumenter rundt. Det er en stor styrke, at vi fremadrettet i højere grad arbejder med autoritative data, og at alle data er samlet i ArcGIS-platformen, hvor alle kigger på den samme officielle kortudgave, siger Laila Nissen.

Potentiale for bedre data governance

Vi forventer, at ArcGIS Enterprise fremadrettet kan understøtte en anden form for data governance. I forbindelse med projektet har vi ønsket, at data lagres centralt og kan genanvendes i efterfølgende projekt faser. Data er i højere grad tilgængelige for forskellige fagdiscipliner på tværs i selskabet. Vi kan dermed hurtigt lave interaktive, dynamiske kort, som vi kan publicere til fx borgere og beslutningstagere. Tilgængeligheden og det visuelle overblik er en fantastisk styrke i ArcGIS-platformen, som gør os væsentlig mere agile og træfsikre, siger Laila Nissen.

Mere information

Ring på +45 39 96 59 00, eller skriv et par linjer. Vi kontakter dig hurtigst muligt.

Kontakt mig

De oplysninger du afgiver, håndteres i henhold til vores persondatapolitik. Ved at klikke her, accepterer du dem.

Share by: