555-555-5555

N1 satte stormfloden skakmat med ArcGIS   

Jyllands største elnetselskab var konstant to skridt foran, da Danmarkshistoriens værste stormflod hærgede i efteråret 2023. Med et datadrevet beredskab kunne N1 gribe præventivt ind i takt med oversvømmelsernes udvikling og derved holde skaderne på udstyr og kunder på et minimum. Løsningen blev udviklet på under et døgn i samarbejde med Geoinfo. 

Et analyseværktøj baseret på hydrologiske kort og GIS-data spillede hovedrollen, da Jyllands største elnetselskab, N1, skulle ride stormfloden af i november 2023. Stormfloden sendte massive vandmasser ind over de sydøst vendte områder af Jylland, som huser mange af N1’s kabelskabe og transformerstationer. Udstyr under spænding tåler ikke saltvand, så N1 stod over for et potentielt scenarie med store mængder ødelagt udstyr og langvarige strømafbrydelser for selskabets kunder i området.

Om N1

N1er Jyllands største elnetselskab. De har cirka 550 medarbejdere, som hver dag forsyner ca. 800.000 hjem og virksomheder med strøm.

N1 investerer løbende i elnettet, så det kan løfte fremtidens behov. På den måde kan de effektivt sikre høj leveringssikkerhed på strøm – både nu og i fremtiden.

Så galt gik det heldigvis ikke. Da stormfloden blev varslet, udviklede N1 sammen med Geoinfo i al hast analyseværktøjet og N1 fik etableret et datadrevet beredskab, som satte selskabet til at navigere sikkert og udramatisk gennem stormfloden. 

 

Løsningen kobler de offentligt tilgængelige hydrologiske kort, som angiver, hvilke områder, der er i risiko for at blive oversvømmet ved forskellige vandstigninger, sammen med vores ArcGIS-platform som indeholder lokationsdata for hele vores ledningsnet samt alle kabelskabe og transformerstationer. Derfor kunne vi løbende forudsige, hvilke lokationer og udstyr, der var i risiko for oversvømmelse og præventivt udkoble udstyret, inden vandmasserne nåede et kritisk niveau, forklarer Henriette Skov, der er senior specialist i Integration & Udvikling i N1. 

På forkant med udviklingen 

I løbet af de dramatiske døgn nåede N1 at udkoble 410 kabelskabe, hvoraf blot 15 skyldtes fejl på grund af oversvømmelser. Kun 3.000 ud af selskabets 800.000 kunder var uden strøm undervejs, og de havde strøm igen mindre end et døgn efter oversvømmelserne, mange endda hurtigere. 

 

Situationen op til og under stormfloden viser, hvor langt man kan nå med gode data, gode metoder og god software i en kritisk situation. Vi var hele tiden på forkant med udviklingen i kraft af analyseværktøjet. Det er en simpel løsning baseret på klassisk geografisk analyse, men den gjorde, at vores kunder blev berørt væsentligt mindre end frygtet, og at vi minimerede vores økonomiske tab som følge af stormfloden, siger Henriette Skov og fortæller, at N1 efterfølgende har fået henvendelser fra andre elnetselskaber, som er interesserede i løsningen. 

Vi var hele tiden på forkant med udviklingen i kraft af analyseværktøjet. Det er en simpel løsning baseret på klassisk geografisk analyse, men den gjorde, at vores kunder blev berørt væsentligt mindre end frygtet, og at vi minimerede vores økonomiske tab som følge af stormfloden.


Henriette Skov - senior specialist i Integration & Udvikling, N1.

Brugervenligt og pålideligt

N1 og Geoinfo udviklede analyseværktøjet på under et døgn. N1 har anvendt ArcGIS siden 2008 og samarbejdet med Geoinfo lige så længe. Den konsekvente registrering af lokations- og udstyrsdata i ArcGIS var forudsætningen for, at analyseværktøjet kunne udvikles så hurtigt og levere helt igennem pålidelige data. 

 

-Det, der tog længst tid, var at hente de hydrologiske data hjem og lægge dem i en struktur. Da det var gjort, kunne vi hurtigt skabe et brugervenligt dashboard i ArcGIS, som vores kontrolrum brugte til at styre vores indsatser efter. I stedet for manuelle, tidstunge og helt sikkert fejlbehæftede sammenligninger på tværs af datakilder kunne de følge udviklingen på geografiske kort og præcist forudsige, hvilke installationer der skulle udkobles hvornår og enten foretage ud- eller omkoblingen centralt eller sende en tekniker målrettet ud på opgaven, siger Henriette Skov. 

N1 havde før og under stormfloden mange teknikere i området, som, før analyseværktøjet var udviklet, kørte rundt og fysisk inspicerede installationerne. Da kontrolrummet fik dashboardet, kunne man se, at de indrapporterede data fra teknikerne i marken stemte tæt på 100 procent overens med dashboardets data. 

 

Brugervenlighed og pålidelighed er altafgørende, når man skal håndtere en krisesituation ved hjælp af data.

Brugervenlighed og pålidelighed er altafgørende, når man skal håndtere en krisesituation ved hjælp af data. Vi kom i mål på begge punkter med en løsning, der fik en ilddåb under stormfloden, men har potentiale til meget mere.


Henriette Skov - senior specialist i Integration & Udvikling.

Vi kom i mål på begge punkter med en løsning, der fik en ilddåb under stormfloden, men har potentiale til meget mere. Med de tiltagende klimaforandringer og nedbørsmængder kan vores udstyr inde i landet også komme i farezonen. Lige nu dækker analyseværktøjet kun Sønderjylland, og derfor vil vi videreudvikle det geografisk og brugsmæssigt, så det på sigt bliver et værktøj, vi kan tage ned af hylden, når en krisesituation er i sigte, siger Henriette Skov.

Vil du vide mere om GIS og stormflodshåndtering?

Ring på +45 39 96 59 00, eller skriv et par linjer. 

Vi kontakter dig hurtigst muligt.

Kontakt mig

De oplysninger du afgiver, håndteres i henhold til vores persondatapolitik. Ved at klikke her, accepterer du dem.

Share by: